OD 95 LAT JESTEŚMY Z WAMI
W 2022 r. przypada 95. rocznica działalności Elektrycznych Kolei Dojazdowych (od 1951 r. Warszawska Kolej Dojazdowa), jednej z najstarszych kolei w Polsce. Warszawska Kolej Dojazdowa to kolej z historią sięgającą początków XX wieku, dbająca o tradycje kolejowe.
W dniu 5 grudnia 1918 r. powstało Zgrupowanie Elektryfikacyjne „Siła i Światło S.A.”, które za jeden z celów związanych z elektryfikacją kraju obrała przesył energii i zasilanie nowo powstających linii kolejowych. W 1922 r. w ramach grupy „Siła i światło” powołano spółkę akcyjną „Elektryczne Koleje Dojazdowe (EKD).
Budowę linii z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego rozpoczęto w 1925 r. na podstawie koncesji wydanej Zarządzeniem Prezydenta RP z 12 listopada 1924 r. ogłoszonej w Dzienniku Ustaw RP nr 100 z dnia 21 listopada 1924 r.
Budowa rozpoczęła się w Komorowie i była prowadzona równolegle w obu kierunkach, tj. w kierunku Warszawy i w kierunku Grodziska Mazowieckiego. Pierwotny przebieg linii na terenie Warszawy różnił się od obecnego. Linia biegła w oddaleniu od torów Drogi Żelaznej Warszawsko - Wiedeńskiej i ulicą Nowogrodzką docierała aż do ulicy Marszałkowskiej.
Linia została uruchomiona już dwa lata później, w dniu 11 grudnia 1927 r. jako pierwsza normalnotorowa elektryczna kolej w odrodzonej Polsce. Jej właścicielem pozostawała spółka Siła i Światło, w której wiodącym kapitałem był kapitał angielski. Spółka w kolejnych latach była inicjatorem rozbudowy i inwestorem EKD.
Otwarcie linii EKD w grudniu 1927 r. wiązało się z wielkim ożywieniem inwestycyjno – budowlanym w miejscowościach leżących wzdłuż linii kolejki oraz roli, jaką wypełnia w budowie świadomości, tradycji i rozwoju obszarów rozciągających się na południowy zachód od centrum Warszawy. Do dzisiaj WuKaDka pozostaje ważnym elementem południowo-zachodniego pasma aglomeracji warszawskiej. Elektryczne Koleje Dojazdowe/Warszawska Kolej Dojazdowa od początków swojego istnienia była tworzona przez ludzi zaangażowanych w życie społeczne oraz walczących o niepodległą Polskę.
Lata 1927- 1938
- Linia wyposażona w najnowocześniejszy system prowadzenia pociągów oparty na automatycznej sygnalizacji świetlnej sprowadzonej ze Szwecji, zapewniającej wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu pociągów.
- Najnowocześniejsze pociągi złożone z wagonów silnikowych i doczepnych (później serii EN80) produkcji angielskiej.
- Nacisk na niezawodność, regularność i punktualność kursowania pociągów – krążąca anegdota, że wg pociągów EKD można ustawiać zegarki.
- Systematyczne zmiany w rozkładzie jazdy pociągów, zapewnienie cykliczności odjazdów z poszczególnych przystanków i stopniowe zwiększanie częstotliwości kursowania pociągów (1927-1934).
- Rozbudowa linii - uruchamianie nowych odcinków linii (1932-1936).
Lata 1939 - 1945
- EKD były schronieniem dla wielu ukrywających się osób – umundurowanie kolejowe chroniło przed zatrzymaniami (1939-1945).
- Pracownicy EKD starali się ostrzegać podróżnych przed rewizjami lub łapankami (1939-1945).
- Na EKD powstawały komórki ruchu oporu, które przerzucały broń, prowadziły wywiad i kontrwywiad (1939-1945).
Lata 1946 - 2000
- Uruchomienie dodatkowych linii obsługiwanych przez własne pojazdy autobusowej komunikacji pomocniczej - łączna długość sieci linii autobusowej to 214 km (1946), w 1948 r. linie te zostały przejęte przez państwowe przedsiębiorstwo PKS.
- Zmiana nazwy z „Elektryczne Koleje Dojazdowe” na „Warszawska Kolej Dojazdowa” (1951).
- Budowa nowego przystanku „Warszawa Ochota WKD” i stacji końcowej „Warszawa Śródmieście WKD” (1963).
- Likwidacja części odcinków linii w ramach porządkowania przebiegu linii WKD (1957-1995).
- Wymiana torów kolejowych i kapitalny remont sieci trakcyjnej oraz urządzeń sygnalizacji samoczynnej na całej linii WKD (1968-1972).
- Całkowita wymiana taboru serii EN80 na pojazdy serii EN94 produkcji Pafawag Wrocław (1972).
- Generalny remont torów kolejowych, przebudowa sieci trakcyjnej (1988-1989).
- Zainstalowanie w taborze mechanicznych kasowników biletowych (1989).
Lata 2001- 2021
- Wyodrębnienie spółki Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. ze struktur PKP (2001).
- Wprowadzenie nowego systemu biletowego, tj. bilety jednorazowe wg podziału na 3 strefy czasowe (2002).
- Zainstalowanie nowych elektronicznych kasowników biletowych w pociągach (2002).
- Dostawa nowego, czteroczłonowego, jednoprzestrzennego elektrycznego zespołu trakcyjnego nowej generacji serii EN95 (2004).
- Zmiana właściciela – spółka samorządowa (2007).
- Zakup 14 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN97 produkcji PESA Bydgoszcz S.A. (2011-2012).
- Zakup kolejnych 6 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN100 produkcji NEWAG S.A. (2016).
- Zmiana napięcia zasilania w sieci trakcyjnej z 600V do 3000V (2016).
- Uruchomienie dynamicznego Systemu Informacji Pasażerskiej i Monitoringu (2017)
- Opracowanie Studium Wykonalności dla przedsięwzięcia pn. Modernizacja infrastruktury kolejowej WKD – poprzez budowę drugiego toru linii kolejowej nr 47 od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego” (2018)
- Podpisanie umowy z wybranym wykonawcą na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla budowy drugiego toru wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego (2019)
- Zakup i wymiana stacjonarnych terminali kasowych wraz z oprogramowaniem we wszystkich kasach biletowych WKD – 8 szt. (2019)
- Zawarcie umowy z Samorządem Województwa Mazowieckiego o współpracy na rzecz realizacji projektu CE1307 YOUMOBIL, w ramach której podejmowane są działania na rzecz rewitalizacji Izby Tradycji EKD/WKD z przeznaczeniem na cele edukacyjno – kulturalne promujące ciekawą historię EKD/WKD – pierwszą normalnotorową elektryczną kolej Polsce oraz szeroko rozumiany transport publiczny (2019)
- Podpisanie umowy o dofinansowanie projektu pn. „Modernizacja infrastruktury kolejowej linii WKD – poprzez budowę drugiego toru linii kolejowej nr 47 od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego” z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (2019)
- Wydanie przez Wojewodę Mazowieckiego Decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej dla inwestycji polegającej na budowie, przebudowie i rozbudowie linii kolejowej nr 47 w zakresie dobudowy drugiego toru wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w ramach zadania: „Modernizacja infrastruktury linii kolejowej linii WKD poprzez budowę drugiego toru linii kolejowej nr 47 od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego” (2020)
- Wykonanie Wstępnego Studium Wykonalności Projektu Rewitalizacji Obiektu „Izba Tradycji EKD/WKD w Grodzisku Mazowieckim na cele edukacyjno-kulturalne promujące transport publiczny wśród dzieci i młodzieży (2020)
- Wydanie przez Wojewodę Mazowieckiego Decyzji w sprawie pozwolenia na budowę dla inwestycji polegającej na budowie, przebudowie i rozbudowie linii kolejowej nr 47 w zakresie dobudowy drugiego toru wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w ramach zadania: „Modernizacja infrastruktury linii kolejowej linii WKD poprzez budowę drugiego toru linii kolejowej nr 47 od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego” (2021)
KONKURS "PODZIEL SIĘ Z NAMI WSPOMNIENIAMI O EKD/WKD"
Link do audycji
Rozmowy o historii EKD/WKD cz. 1 na antenie radia Bogoria
Rozmowy o historii EKD/WKD cz. 2 na antenie radia Bogoria w dniu 11.05.2022
Rozmowy o historii EKD/WKD cz. 3 na antenie radia Bogoria w dniu 09.09.2022
Rozmowy o historii EKD/WKD cz. 4 na antenie radia Bogoria w dniu 09.12.2022
Zobacz również
Jak co roku WuKaDka włączyła się w zbiórkę organizowaną przez Fundację Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Do lokalnych sztabów w Grodzisku Mazowieckim, Podkowie Leśnej, Brwinowie, w Pruszkowie, Milanówku i Michałowicach przekazane zostały...
Z okazji jubileuszu 95-lecia działalności EKD/WKD oraz 20-lecia powołania Izby Tradycji EKD/WKD przypadających w 2022 r. Warszawska Kolej Dojazdowa przygotowała cykl pt. „ Do zobaczenia w Izbie Tradycji EKD/WKD”. Jedenastego dnia każdego miesiąca...
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. uprzejmie informuje, że w dniach od 24 grudnia 2021 r. (piątek) do 9 stycznia 2022 r. (niedziela) na linii WKD będzie obowiązywać następująca organizacja ruchu pociągów: 24 grudnia 2021 r. (piątek) – obowiązuje rozkład...