Przewozy na linii kolejowej WKD w ciągu 2023 roku ukształtowały się na poziomie 6 415 891 pasażerów, co jest rezultatem o 3,9% niższym w stosunku do roku poprzedzającego – 2022, w którym pociągi uruchamiane przez spółkę przewiozły 6 676 390 pasażerów.

Miniony rok 2023 stawiał przed WKD znaczące wyzwania w zakresie oczekiwań podróżnych w powiązaniu z planowanymi możliwościami zapewnienia maksymalnej podaży miejsc w ramach oferty przewozowej. Po wspomnianym otwarciu w lutym 2023 roku przebudowanej stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska oraz przeniesieniu ruchu pociągów na nowo wybudowany tor od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego w dalszym ciągu realizowana była inwestycja związana z kompleksową przebudową ww. szlaku linii kolejowej WKD. Wpłynęła ona na zmianę planu eksploatacyjnego oraz okresowe zmniejszenie liczby połączeń – od 192 w 2022 roku do nieco powyżej 180 u progu 2023 roku. Kluczowa jednak była modyfikacja oferty WKD wprowadzona w połowie roku związana z realizowaną przez spółkę PKP PLK S.A. przebudową stacji Warszawa Zachodnia. Z końcem czerwca rozpoczął się etap bezpośrednio obejmujący elementy infrastruktury zarządzanej przez spółkę WKD. W pierwszej fazie na okres wakacji na odcinku od przystanku Warszawa Reduta Ordona do stacji Warszawa Śródmieście WKD zamknięty został jeden z torów, zaś w drugiej fazie od pierwszych dni września zaczęło obowiązywać zamknięcie dwutorowe, skutkujące całkowitym wycofaniem pociągów WKD ze ścisłego centrum Warszawy i związaną z tym koniecznością przesiadania się do zastępczych środków transportu.

Drugie półrocze 2023 roku było dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej okresem niezwykle trudnym – rozpoczęły się utrudnienia związane z przebudową stacji Warszawa Zachodnia, jednak na drugim końcu linii kolejowej WKD nie zostały jeszcze zakończone kluczowe działania w ramach rozbudowy o drugi tor szlaku pomiędzy Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim. Wobec powyższego nastąpiło zbiegnięcie się w tym samym czasie dwóch niezwykle ważnych dla spółki przedsięwzięć. Znaczące ograniczenie oferty przewozowej WKD w drugim półroczu 2023 roku (możliwość uruchomienia do 100 pociągów w ciągu dnia powszedniego) wynikające z nałożenia się dwóch inwestycji, w szczególności związane z brakiem możliwości bezpośredniego dojazdu do ścisłego centrum stolicy oraz ograniczeniem częstotliwości kursowania na najbardziej obciążonym odcinku, wpłynęło na spadek liczby przewożonych pasażerów na całej linii WKD – w poszczególnych miesiącach osiągając poziom poniżej 500 tys. osób, tj. o 25-30% niższy względem analogicznego okresu w poprzedzającym roku 2022.

Systematyczne zwiększanie liczby połączeń oraz rozwój oferty przewozowej na linii WKD podjęto w tygodniach kończących rok 2023. Sfinalizowana została rozbudowa linii kolejowej pomiędzy Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim, natomiast w dalszym ciągu na przestrzeni pierwszego półrocza nowego, 2024 roku, realizowana będzie przebudowa stacji Warszawa Zachodnia.

liczba przewiezionych pasażerów 2023